Sortowanie to jedna z najczęściej używanych opcji przy analizowaniu i przeglądaniu danych. Na ogół używamy sortowania przy danych uporządkowanych, strukturalnych, czyli w tabelach. Ewentualnie sortujemy listy, czyli tabele jednokolumnowe. Nie zawsze jednak otrzymujemy dane w odpowiedniej strukturze. Czasami nasze dane nie są ułożone w wierszach, ale w kolumnach. Jeśli nie chcemy ich przekształcać do pracy z nimi przyda nam się sortowanie poziomo. W dwóch sytuacjach sortowanie poziomo ma praktyczne zastosowanie.
Sortowanie poziomo w Excelu
Poniżej przykładowe dane z jakimi musimy się zmierzyć. W jednym wierszu mamy daty, w drugim ceny. Daty niestety nie są ułożone w żadnej sensownej kolejności.

Sortowanie poziomo znajdziemy w tym samym miejscu co zwykłe sortowanie, czyli wchodzimy w kartę Dane a następnie przycisk Sortuj.

Następnie odznaczamy opcję „Moje dane mają nagłówki”. Póki co Excel nie obsługuje nagłówków danych dla sortowania poziomego, dlatego nie zaznaczamy pierwszych komórek w których są nazwy wierszy. Po tym przechodzimy do Opcji i wybieramy opcję Sortuj od lewej do prawej.

Następnie pozostaje nam wybór numeru wiersza, na którym ma działać sortowanie. Możemy też wybrać, czy chcemy sortować malejąco czy rosnąco.

Praktyczne zastosowanie I
Pierwsze zastosowanie to uporządkowanie danych w kolejności rosnącej lub malejącej bez dodatkowych przekształceń. Bez tego musielibyśmy wkleić wartości z transpozycją, posortować i ponownie wkleić używając transpozycji. Dzięki sortowaniu poziomemu nie musimy wykonywać dodatkowych przekształceń. Jeżeli w komórkach mamy bardziej skomplikowane formuły to też mamy o wiele niższe prawdopodobieństwo ich popsucia.
Poniżej dane posortowane od najstarszych do najnowszych.

Praktyczne zastosowanie II
Druga sytuacja, w której sortowanie poziomo może się przydać występuje, gdy pracujemy na tabelach które mają dziesiątki kolumn. Aby sprawnie się po nich poruszać możemy posortować sobie kolumny w kolejności alfabetycznej. Takie sortowanie poziome można też dodać do kodu VBA. Wystarczy zarejestrować proces sortowania zamiast tworzyć skomplikowane makro, które najpierw ustali kolejność kolumn a potem dopiero je poprzestawia.

Zobacz też inne wpisy o narzędziach Excel