Stań ponad liczbami, odejdź od roli szeregowego pracownika i stań się partnerem biznesowym.

Sortowanie poziomo – jak i po co stosować

Sortowanie to jedna z najczęściej używanych opcji przy analizowaniu i przeglądaniu danych. Na ogół używamy sortowania przy danych uporządkowanych, strukturalnych, czyli w tabelach. Ewentualnie sortujemy listy, czyli tabele jednokolumnowe. Nie zawsze jednak otrzymujemy dane w odpowiedniej strukturze. Czasami nasze dane nie są ułożone w wierszach, ale w kolumnach. Jeśli nie chcemy ich przekształcać do pracy z nimi przyda nam się sortowanie poziomo. W dwóch sytuacjach sortowanie poziomo ma praktyczne zastosowanie.

Sortowanie poziomo w Excelu

Poniżej przykładowe dane z jakimi musimy się zmierzyć. W jednym wierszu mamy daty, w drugim ceny.  Daty niestety nie są ułożone w żadnej sensownej kolejności.

Przykładowe nieposortowane dane

Sortowanie poziomo znajdziemy w tym samym miejscu co zwykłe sortowanie, czyli wchodzimy w kartę Dane a następnie przycisk Sortuj.

Sortowanie w Excelu

Następnie odznaczamy opcję „Moje dane mają nagłówki”. Póki co Excel nie obsługuje nagłówków danych dla sortowania poziomego, dlatego nie zaznaczamy pierwszych komórek w których są nazwy wierszy. Po tym przechodzimy do Opcji i wybieramy opcję Sortuj od lewej do prawej.

Opcje sortowania

Następnie pozostaje nam wybór numeru wiersza, na którym ma działać sortowanie. Możemy też wybrać, czy chcemy sortować malejąco czy rosnąco.

Ustawienie sortowania poziomo

Praktyczne zastosowanie I

Pierwsze zastosowanie to uporządkowanie danych w kolejności rosnącej lub malejącej bez dodatkowych przekształceń. Bez tego musielibyśmy wkleić wartości z transpozycją, posortować i ponownie wkleić używając transpozycji. Dzięki sortowaniu poziomemu nie musimy wykonywać dodatkowych przekształceń. Jeżeli w komórkach mamy bardziej skomplikowane formuły to też mamy o wiele niższe prawdopodobieństwo ich popsucia.

Poniżej dane posortowane od najstarszych do najnowszych.

Praktyczne zastosowanie II

Druga sytuacja, w której sortowanie poziomo może się przydać występuje, gdy pracujemy na tabelach które mają dziesiątki kolumn. Aby sprawnie się po nich poruszać możemy posortować sobie kolumny w kolejności alfabetycznej. Takie sortowanie poziome można też dodać do kodu VBA. Wystarczy zarejestrować proces sortowania zamiast tworzyć skomplikowane makro, które najpierw ustali kolejność kolumn a potem dopiero je poprzestawia.

Tabela z posortowanymi poziomo kolumnami

Zobacz też inne wpisy o narzędziach Excel

Zapisz się
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Pokaż wszystkie komentarze

Pobierz za darmo ebooka z 8 rzeczami które na zawsze zmienią Twoją pracę z Excelem

Alademia Analitykow newsletter
0
Spodobało Ci się? Zostaw komentarzx